PREHĽAD MOJEJ FOTOTECHNIKY (1995-2016)

Keď som sa pred pár dňami zamyslel nad mojim vývojom sťaby fotografa, prekvapilo ma uvedomenie si, že k fotografovaniu som sa prvýkrát dostal už pred viac ako 20 rokmi. Za ten čas mi rukami prešlo hodne fototechniky. Vytvorenie jej kompletného zoznamu mi v ten deň prinieslo ďalšie počudovanie sa. 🙂 Ukázalo sa, že toho bola celkom slušná kôpka.

Nikdy som sa nezvykol automaticky hnať za novinkami na trhu, moje voľby pri zmenách a obnovách arzenálu sa vyvíjali skôr od vyskytnutých sa príležitostí, finančných možností a aktuálnych prioritách pri fotení. Prehľad o tom, čo sa deje na trhu je súčasťou práce fotografa aj lektora a v takej pozícii aj dostávam dosť často otázky ohľadom techniky. Nepovažujem sa za fundovaného odborníka, moje rady a postrehy vychádzajú prevažne z mojich skúseností a skúseností kamáratov či známych, ktorí tiež holdujú tomuto koníčku. Tento článoček je teda len taký osobný prehľad mojej fototechniky a pár poznámok k nej. Takže, pekne od začiatku …


.lubitel 166b

Stará dobrá ruská mašinka. Dvojzrkadlovka, ktorú som „zdedil“ po bratovi. Písal sa rok 1995 sa mi zdá. Vlastne hneď od začiatku som fotil na stredoformát (6×6) a vyvolával si filmy sám. Kadencia bola neskutočná. Tak 4-5 filmov do roka. Takže 50 fotiek do roka 🙂


.zenit – e

Ruské pokračovanie. S objektívom HELIOS-44-2 (58/2) a vlastným expozimetrom, ktorý fungoval, ako sa mu chcelo. Do toho môjho dosť „fúkalo“, a tak som mal fotky vždy s nejakým závojom, prípadne polovica prepálená a podobne. Ten objektív je doteraz vyhľadávaným medzi fotografmi pre svoj zaujímavý bokeh na digitálnych zrkadlovkách. Mám ho v furt odložený v krabici  🙂


.praktica MTL 5 B

Vydarenejší vyšší level zenitu. Ešte ju stále mám odloženú aj s objektívom PENTACON auto 50/1,8 (MC) a nebál by som sa do nej vložiť film. Bol a je to naozaj spoľahlivý stroj.


slon
.praktica MTL 5B, pentacon 50/1,8

.pentax ZX60

Prvý autofocusový stroj, ktorý som si kúpil v USA r. 2002. Spolu s objektívami značky Quantaray 28-90mm f/3,5-5,6 a 100-300mm f4,5-6,7. Ftedy som začal fotiť fakt veľa. Autofocus mi „dával krídla a rýchlosť“ a automatické prevíjanie filmu zas ješitnosť. Prakticky až doteraz som fotil na čiernobiely film. V USA som k foťáku dostal nejaké farebné filmy a na dlhú dobu som na vyvolávanie negatívov a fotiek v tmavej komore zabudol. Ale dosť skoro som objavil čaro diapozitívov, presnejšie AGFA CT PRECISA 100.


2
.pentax MZ5 a fotenie bobrov v r. 2005 v Huncovciach.

.pentax MZ5

Na vysokej škole som si kúpil v r. 2003  objektív Carl Zeiss Jenna Flektogon 20mm f/4 MC. Fejst sa mi páčil ten širokouhlý pohľad u kamaráta a výborného fotografa, od ktorého som sa ftedy fakt veľa naučil ( Luky zas a znova – ďakujem). Ale nastal problém v tom, že to bol závit M42 a môj pentax ZX60 si s ním cez redukciu nerozumel. Predajom fotoaparátu a objektívov som mal na vyšší model MZ5 a pre mňa doteraz asi najsamlepšejší objektív PENTAX FA 28-70mm f/4 AL. Pentax bol a stále je špička pri fotení v protisvetle a vykresľovaní krásnej hviezdičky ak máte v zábere slnko. Ako teleobjektív som používal PENTACON 135mm f/2,8.  V tej dobe som slintal aj po NIKONe F5tke, ktorý bol pre mňa absolútne nedostupný foťák. Pamätáte si film VERTICAL LIMIT? Ako na začiatku liezli, padali a foťáčik sa vyšmykol a rozbil? Pukalo mi srdce, keď som to pozeral. No a potom scéna s tigrami na snehu ako fotí a mení filmy … mňamka.


.canon EOS 350D

Nástup digitálnej techniky sa u mňa ráta od začiatku roku 2006. Tento foťáčik bol na trhu skoro rok, keď som si ho kúpil aj so setovým objektívom. A všetka tá mašinéria okolo techniky, jej kvality a potreby kvality začala. Setový objektív EF 18-55 veľmi rýchlo nahradila SIGMA 17-35mm f/2,8-4 EX DG HSM a pribudol aj plasťáčik Canon EF 50mm f/1,8. Mnohí toto sklo zatracovali pre jeho plastový bajonet, ale ani po mnohoročnom používaní som s ním nemal nikdy problém. Mal trošku pomalší AF a keď som neskôr začal fotiť svadby, tak som ho vymenil. Ale kresba bola na ňom excelentná. K tomuto fotoaparátu som dokúpil z USA (ftedy bol brutálne nízky kurz dolár/kč) Canon EF 200mm f/2,8 USM a začal fotiť zvieratká. Hlavná namotávka na fotolovy začala workshopom u Rosťu Stacha na konci roku 2007. Som si tam pripadal ako trpaslík s mojou 350tkou. Všetci mali už dávno minimálne 6 obr./s a rýchly AF. 350tka so svojími 3obr./s bola skoro na smiech. Ale „vyhral“ som prvú cenu o naj fotku a vytlačili mi ju 60×90 na polomat. papier. Som na to čumel jak pero z gauča. 350D je 8MPx foťáčik a 60×90 zvládal bravúrne. Dnes sa naháňame za pixelami ako šialenci.


2006-09_MG_2273
.jedná z prvých fotiek na EOS 350D+18-55. Okolo tohoto bezdomovca som chodil každý deň do práce. Sem-tam mu niečo aj hodil a nakoniec aj cwakol. Jeho hafkač bol milučký.

Palo
Canon EOS 350D+EF 200mm f/2,8. Worskhop R.Stacha v ČR, neskutočný zážitok. Toto je tá „víťazná“ fotka 🙂

 


.canon EOS 50e

Ani nástupom digitálnej techniky som sa filmu nechcel vzdať. Pentax som vymenil za canon, aby mi pasovali objektívy. Na začiatku som nemal širokáč, lebo sigma nebola na full frame. Ale 50 a 200mm ohnisko mi stačilo. Tento foťáčik vie zaostrovať pohľadom oka. Výborný stroj, mám ho dodnes.


.canon EOS 40D

V lete r. 2008 som kúpil rýchlejší, ťažší a robustnejší (hovorili tomu horčíkova zliatina) stroj, ktorý neprestanem asi nikdy chváliť. S touto mašinkou som nafotil doteraz všetko dôležité vo svojej fotografickej kariére. Je to už naozaj dedko, mám ho 8 rokov a má k dnešnému dňu (1.1.2016) nacwakané 165tisíc. A furt spoľahlivo funguje! Neublížil mu sneh a mráz v Alpách, dážď v Kostarike ani piesok v púšti. Môj miláčik. Kúpil som ho spolu s objektívom Canon EF 17-40mm f/4L, ktorý pasoval aj na filmový EOS 50e. Po dvoch rokoch (r.2010) som ho vymenil za širšiu Sigmu 10-20mm f/4-5,6 EX DC HSM, Vymenil som EF 200mm f/2,8 za SIGMU 70-200mm f/2,8 II EX APO DG Macro HSM  a pridal Canon EF 400mm f/5,6L USM.  Zoom mi prišiel, aj kvôli foteniu svadieb logickejšie riešenie. A je to dobrý objektív, kresba je obstojná, rýchlosť AF postačujúca. Mal som chvíľu aj Canon EF 85mm f/1,8 USM, ale ten som po kúpe sigmy predal. Keď som sa v r. 2011 vrátil z Kostariky, kde som fotil požičaným EF 300mm f/4 som predal aj EF 400mm a k sigme som dokúpil telekonvertor KENKO 1,5 SHQ, ktorý bol vychýrený svojou kvalitou. Tiež som vymenil sigmu 10-20 za obrazovou kvalitou špičkový objektív TAMRON 28-70mm f/2,8 XR Di LD Asph IF (MACRO). Keďže mi chýbalo široké ohnisko zaobstaral som si SAMYANG 14mm f2,8  a to bola, hlavne na hviezdičky, úplna paráda.


.canon G11

Od r. 2010 môj verný spoločník na rychlovýletoch, rodinný zápisník


.canon G1X

Ohúril ma svojou kvalitou. Raz som ho dokonca použil ako hlavný foťáčik na svadbe. Ale AF bol pomalý. Dosť rýchlo som ho predal. G11 mi postačovala.


9361_23
.alpy, Canon EOS 50e, EF 17-40mm f/4L, Fujichrome PROVIA 100, r. 2008

_mg_2832
.alpy, Canon EOS 50e, EF 17-40mm f/4L, FOMA R100, r. 2007

.canon EOS 5DII

Od r. 2012 môj hlavný fotoaparát. Dlho som fotil s Tamronom 28-70, potom som ho vymenil zas a znova za 17-40 a túto zostavu mám dodnes. Kvôli svadbám som prikúpil svetelné objektívy Canon EF 28mm f/1,8 a Canon EF 50mm f/1,4. A tiež objektív, ktorý je na hranie ako stvorený LENS BABY. No a v tomto období som sa dostal tiež k objektívu Canon EF 300mm f/2,8 L USM. Ach. Škoda písať. Jak ho raz vezmete do ruky, ťažko sa púšťa. Ale aj sa s ním ťažko fotí. Má 3,8kg a je veľký.


.pentacon six TL

Opätovný návrat do stredoformátu, vyvolávania si filmov a chuti chémie. I keď je pravda, že som viac fotil na farebné filmy (hlavne VELVIA 50) ako na čiernobiele. K základnému CZJ BIOMETAR 80mm f/2,8 som kúpil aj CZJ Sonnar 180mm f/2,8. Zo začiatku som s ním nemal problém ani v zime. Neprekrýval políčka, nemrzol. Ale potom jedného dňa sa rozhodol umrieť až mu nebolo pomoci.  Teda, možno by mu aj bolo, keby som ho nerozobral do poslednej šrubky v nádeji, že ho niekedy dám dokopy. Každopádne som s ním trávil nejaký ten čas a mám pár naozaj pekných fotiek z neho. A keďže sa do neho dalo pozerať cez šachtu, fotil som si kompozície zvrchu – KLIK  🙂


.pentax 645n

Vo svojej dobe bol navrhnutý pre svadobných fotografov. A keďže sa sem-tam snažím na svadbách ešte čo-to cvaknúť aj na film, neodolal som. AF telo, stredoformát a po použití redukcií mi na neho pasujú staré objektívy z pentaconu six. Dokúpil som CZJ FLEKTOGON 50mm f/4 a ARSAT 30mm f/3,5 a moja stredoformátova zostava je takmer plná.


.fuji X100T

Momentálne môj najobľúbenejší fotoaparát. Krásny fotoaparát. Kvalitný fotoaparát 🙂


nikondf
krásny NIKON Df
fuji x100s
a este krajší FUJI X100s

 

 

.prehľadná tabuľka mojej fototechniky od r. 1995 – 2016 (hrubo vyznačené stále vlastním)

 

  • lubitel 166b (r. 1995)
  • zenith e
  • praktica MTL 5B
  • pentax ZX60 (r. 2002)
  • pentax MZ5 (r. 2003)
  • canon eos 350D (r. 2006)
  • canon eos 50e (r. 2007)
  • canon eos 40D (r.2008)
  • canon G11 (r.2010)
  • canon G1X
  • canon eos 5DII (r. 2012)
  • pentacon six Tl (r. 2013)
  • pentax 645n (r. 2014)
  • fuji x100t (r. 2015)
  • helios-44-2 2/58
  • pentacon 1,8/50
  • quantaray 28-90mm f/3,5-5,6
  • quantaray 100-300mm f/4,5-6,7
  • carl zeiss jena flektogon 20mm f/4 MC
  • pentax FA 28-70mm f/4 AL
  • pentacon 135mm f/2,8
  • sigma 17-35mm f/2,8-4 EX DG HSM
  • canon EF 50mm f/1,8
  • canon EF 200mm f2,8L USM
  • canon 17-40mm f/4L USM
  • sigma 10-20mm f/4-5,6 EX DC HSM
  • sigma 70-200mm f/2,8 II EX APO DG MACRO HSM
  • canon EF 400mm f/5,6L USM
  • canon EF 85mm f/1,8 USM
  • tarmon 28-70mm f/2,8 XR Di LD Aspoh (IF) Macro
  • samyang 14mm f/2,8
  • lens baby
  • canon EF 28mm f/1,8 USM
  • canon EF 50mm f/1,4 USM
  • carl zeiss jena SONNAR 180mm f/2,8
  • carl zeiss jena BIOMETAR 80mm f/2,8
  • carl zeiss jena FLEKTOGON 50mm f/4
  • arsat 30mm f/3,5

.na záver by som chcel ešte spomenúť pár zaujímavosti, ktoré mi prešli na nejaký čas rukami. Zaujímavým bol určite kinofilmový NIKON F4 a digitálny NIKON Df. Oba sú to krásne stroje, ale jednoducho mi „nepadli do ruky.“ Čo mi ale padlo do ruky bol NIKON F5, s ktorým som aj dosť dlho fotil. Už-už som si ho chcel kúpiť, ale nakoniec sa pôvodný majiteľ rozhodol, že ho nepredá a ja som po inom nepátral. Taktiež si pamätám na parádne fotenie s objektívom Canon EF 300mm f/4L, ktorý som mal v Kostarike. Tiež som ho takmer kúpil, no nakoniec to bola svetelnejšia verzia.

Z aktívneho horolezca, ktorý občas niečo cvakol sa stal aktívny fotograf, ktorý občas niečo vylezie

A tak sa i stalo. Fotografia bola vždy mojím veľkým spoločníkom. Vyvolávanie filmov a fotiek bolo a je niečo čarovné. Aj dnes v dobe digitálnej techniky. Dnes sa fotografiou z časti živím a baví ma stále viac a viac. Každé obdobie vo fotografii malo svoje čaro. Boli časy, keď som výhradne fotil len živú prírodu. Dnes sa k tejto téme dostanem len príležitostne (aj to len z okna, keď fotím sýkorky na krmítku). Prioritou sa stalo svadobné fotenie a tomu je prispôsobená aj výbava. Dnes viem, že hnať sa za megapixelami a najlepšou technikou je nezmysel a ten, kto presvedčil fotografov aby si na amatérskej úrovni kupovali zrkadlovky si zaslúži nobelovú cenu za oklamanie miliónov ľudí. Navyše, aké to niekedy bolo krásne, keď japončíci behali po meste s kompaktami a vystretými rukami fotili. Každopádne. Fotenie musí hlavne fotografa baviť.


© pali hradiský / www.fotoTATRY.sk