Pre mnohých príjemná spomienka, nostalgia. Pre niektorých nočná mora, ku ktorej sa neradi vracajú. Vyvolávanie čiernobielych negatívov je v dnešnej dobe naozaj už len pre fajnšmekrov. V dobe digitálnej techniky, komu by sa s tým chcelo babrať? Napriek tomu, je nás ešte dosť, ktorí sme úplne digitálom neprepadli a sem-tam niečo cwakneme aj na film. Ten treba potom aj vyvolať. Nie je to nič zložité, stačí dodržať postup a je to. Tento článok píšem pre tých, ktorí to chcú niekedy skúsiť, ale aj pre tých, ktorí už skúsili, ale majú pochybnosti a radi si nájdu celý postup vyvolávania negatívnych čiernobielých materiálov na jednom mieste.
Takže poporiadku – čo k tomu potrebujeme:
- tmu 🙂
- vyvolávací tank
- vývojku
- prerušovač
- ustaľovač
- zmáčadlo
- destilovanú vodu
- štipce na zavesenie
- nožnice
- odmerku
- vodu
.prvý krok
Pred samotným vyvolávaním je najdôležitejšie film vložiť do tanku. Takže ho pekne v tme navinieme na cievku. Predtým, ako sa rozhodnete tento krok urobiť sa fakt uistite, že k vám odnikiaľ žiaden lúč nepreniká. Ak pár minút po zhasnutí počkáte, ľahko zistíte, či ste skutočne v tme. Pre ďalšie spracovanie filmu je to dôležité. Skúste tmu doma v kúpelni (v bytovke, kde nie je okno), alebo v zavretej vstavanej skrini (ak sa do nej vojdete), prípadne v pivnici (len pozor, nie ako v mojej, kde mam odložených pár litrov dobrého vína – to sa potom odtiaľ ťažko vychádza). Každopádne, majte na pamäti, že nech sa vyskytne akýkoľvek problém, budete ho musieť zvládnuť vyriešiť bez svetla. Preto je dobré vyskúšať si na nejakom starom filme celý postup pri svetle, potom so zavretými očami a ešte si to párkrát pre istotu zopakovať. Jedna dobrá rada nad zlato – staršie cievky z plastimatky maju sem-tam s navíjaním filmu problém a nie a nie preskakovať pri navíjaní cez jednotlivé sekcie cievky. Pomôže, ak si zastrihnete začiatok filmu do oblúka. Ale o5, všetko si treba nacvičiť vopred. Ako sa hovorí: „Ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku“
.vývojka
Používam hlavne vývojku od fy. Foma – tekutý koncentrát Fomadon LQN, ktorý sa riedi v pomere 1:10 s predlžovacím faktorom f1,4. Je to 250ml fľaštička, ktorá mi vydrží na 10 filmov. Nie je to najkvalitnejšia vývojka, dokonca možno aj základná, najslabšia, ale keďže som si obľúbil filmy tej istej značky, neriešil som to. Keďže mi vývojnica značky JOBO ušla na sever, používam starú, ale furt dobrú PLASTIMATku. Vojde sa do nej jeden film (hovorím o zvitku) a potrebuje vždy 0,5L tekutiny. Takže si vývojku riedim spôsobom – jeden poctivý východňarský štamperlík = 0,5dl vývojky a 0,5L destilovanej vody. Vyvolávacie časy nájdete na každej fľaštičke a líšia sa od citlivosti filmu a teploty vyvolávania. Taký normál je vyvolávať doma v kuchyni pri 20 stupňoch. Spravidla sa vyvoláva nasledujúcim spôsobom. Nalejem vývojku do tanku, uzavriem a prvých 30s vyvolávania tank otáčam. Potom ho položím s klepnutím na stôl (odstránia sa tým bublinky vo vnútri). Potom každú začatú minútu vezmem tank na 15s do ruky a o5 s ním otáčam a položím s klepnutím na stôl.
.prerušovač a ustaľovač
Tesne pred koncom vyvolávania vývojku vylejeme do pripravenej nádoby a do tanku nalejeme na 30s prerušovač, ktorý tiež preklapáme, nech sa dostane všade. Pripravíme si ho podobne ako vývojku podľa inštrukcií výrobcu. U FOMACITRO je to 1:19, takže k 0,25dl prerušovača pridáme 0,5L vody. Vylejeme a nalejeme ustaľovač FOMAFIX, pripravený v pomere 1:5 (takže 1dl fomafix a 0,5L vody) na cca 3 minúty a opäť sem-tam preklopíme. Nešejkujeme, preklápame a vylejeme do pripravenej nádoby. Tieto roztoky sa dajú ešte použiť aj na ďalšie filmy. U vývojky treba ale počítať s predĺžovacím faktorom f1,4. To znamená, že ďalší film nevyvolávame 9 minút, ale 12,5 minút. Takže si ten predĺžený čas treba kus spríjemniť. (viď obrázok)
.troška teórie
Vývojka má za úlohu chemicky zmeniť citlivú fotoemulziu z neviditeľnej na viditeľnú. Avšak táto emulzia na filme je stále citlivá na svetlo. Treba ju ustáliť a na to slúži ustaľovač. Vývojka a ustaľovač majú rôzne pH a navzájom by sa oslabovali. Preto sa medzi nich vkladá prerušovač, ktorý preruší proces vyvolávania, zmení pH a pripraví pôdu pre ustaľovač. Ideálne teploty všetkých roztokov sú 20 stupňov celzia.
.pranie a zmáčanie filmu
Po vyliatí ustaľovača do tanku nalejeme vodu. Tentoraz už nemusíme destilovanú, stačí obyčajnú z vodovodu. Aj tento proces prania je dôležitý, aby na filme neostali stopy chemikálií a nezničili neskôr film. Po cca 5tich minútach nalejeme do tanku zmáčadlo. Či už originál alebo osvedčenú saponátovú vodu, je jedno. Ide prakticky o to, aby film vyschol rovnomerne a nerobili sa na ňom tzv. mapy. Takže k vode pridáme kvapku saponátu a necháme trošku odmočiť. Teraz nám už neostáva nič iné, len film vybrať z cievky a pekne ho zavesiť na miesto, kde sa nepraší. Napríklad v kúpeľni. Ja to už dva roky vešiam na kábel nad zrkadlo. Niekedy tam možno aj dáme svietidlo, ale doftedy …
.pracovný postup v bodoch
- navinúť film na cievku, vložiť do tanku (2 minúty)
- naliať vývojku ( 9 minút
- naliať prerušovač (30 sekúnd)
- naliať ustaľovač (3 minúty)
- pranie negativu (5 minút)
- zmáčanie negatívu (1 minúta)
- sušenie (do uschnutia)
Pri riedení do PLASTIMATky, tzn. 0,5L roztoku, riedime
vývojku – 0,5dl vývojky + 0,5L vody,
prerušovač – 0,25dl prerušovač + 0,5L vody,
ustaľovač – 1dl ustaľovač + 0,5L vody.
.záver
Vyšlo Vám to? Tak to je dobre. Ale ak aj nie, problém nemusel nastať pri vyvolaní, ale už pri fotení. Najprv treba vylúčiť túto možnosť. Veď chybami sa človek učí 🙂 Takže vám držím všetkým palce, nech Vás to baví. Je to zaujímavé, mať celý proces pod kontrolou, od stlačenia spúšte až po … ale to nabudúce. Vyvolaním filmu sa táto fotocesta ani zďaleka nekončí. A hlavne, majte všetky veci na vyvolávanie pripravené dopredu, aby ste neprišli do konfliktu s majiteľom kuchyne 🙂
© pali hradiský / www.fotoTATRY.sk