E-BIKE CHVÁLENÝ I ZATRACOVANÝ, PRE FOTOGRAFA IDEÁLNY

Sedím večer pri ohni a rozmýšľam, čo všetko sa vlastne dnes udialo. Séria náhod alebo osud? Asi to tak jednoducho malo byť. Po 30km „v nohách a elektrike“ sa vraciame z Ruského sedla. Asi by som na tento kopec nikdy nevyšiel nebyť ebiku. S fototechnikou, jedlom a spacákom na chrbte isto nie. Nie som cyklista, ktorý si obalí bicykel dookola batohmi a vyrazí na párdňovú púť. Mám rád svoj fotobatoh (f-stop), v ktorom je technika v bezpečí a viem, čo kde mám. Pribalím tam ešte nejaké potraviny, spacák a karimatku a idem. Napriek tomu, že mám na chrbte viac ako 15kg, ani po 30km mi to nevadí. Dokonca mi to nevadí ani keď stúpam do prudkého kopca alebo, naopak, sa z neho cez lesné cestičky vraciam. Motor v pedáloch nahradí to, čo som cez zimu odflákol či nemám v sebe. Mnohými zatracovaný, mnohými chválený spôsob prepravy. Ja som elektrobajku vždy fandil. Ale až tento rok počas 5tich dní som si ho mohol aj naplno vyskúšať a užiť. Sadám na ebike KTM MACINA RIDE 292 2019 z požičovne e-bike raj a vyrážam.

Pavol Görög, s plnou poľnou na chrbte na ebike v Poloninách

A práve po tých 30km dostávam defekt. Všadeprítomné šípky, či čo to je, sa dostanú cez silnú pneumatiku ako ihla cez vankúš. Kým skončí táto akcia, opravujeme takto defekt (ten istý problém so šípkami) ešte 6x. Kempujeme tam, kde mi sfúklo koleso. Keďže sme zabudli pumpu dole pri aute, tak si to musím ešte na druhom biku odšľapať dolu a späť 30km. A tu je práve to úžasno ebiku. Jednoducho sadnete na bicykel a skočíte dolu k autu. Za dobrú hodinku som s5! A cestou nas5 vidím asi kilometer od nášho tábora zubre. To, kvôli čomu som sem, do Polonin, prišiel. Nezastavujem, aby som ich nevyplašil. Už je tma, fotiť sa neoplatí. Vystopujeme ich ráno.

A ráno ich máme rovno pod nosom. Palo ráno, tesne predtým, ako sme ich zazreli, tvrdil, že ich v noci hádam i počul. Asi ani netušil, ako mal pravdu. Museli sa prepásť okolo nás. Na pár metrov. Dôkazom sú čerstvé stopy a hovná. Na fotenie je ešte skoro a tma. Pozorujeme ich preto v tichosti takmer zo spacákov. Narátame ich krásnych 16ks. To znamená, že je to najpočetnejšia črieda, ktorá sa tu v Poloninách zdržiava. Minulý rok sme ich márne hľadali. Zazreli sme ich až v posledný deň, ďaleko na dostrel fotoaparátu. Teraz ich máme krásne pod nosom. Na našu smolu sa pomaly ale isto presúvajú vyššie a ďalej od nás smerom k lesu. Želáme si hmlu, protisvetlo a paru z papuľe (Palove podmienky, aby sem šiel). No bohužiaľ. Kým začne byť „fotitelné“ svetlo, sú pomerne ďaleko od nás. Pokúšam sa ich dobehnúť, no kým vylezem na kopec, už sú ukryté v lese.

Ešte by nejaké kusy mali byť na iných miestach. Sadáme teda o5 na ebike a vyrážame z býv. Veľkej Poľany smerom na býv. Smolník. Aj tu sú stopy po zubroch. Predpokladáme, že sa práve zo Smolníku presunuli na Veľkú Poľanu. Zubre migrujú za potravou. Denne nemusia prejsť viac ako 2-3km. Majú čas. Kde je im dobre, tam zastavia. Na Veľkej Poľane majú na jar dostatok zelenej trávy. V Smolníku oddychujeme pri studničke a rozhodujeme sa pre ďalšiu cestu. Chceme určite prejsť cez hrebeň do býv. Zvaly. Stačí nájsť začiatok cesty, potom je to už jedno. E-bike vás potiahne cestou necestou, kam len chcete. Takmer bez únavy, pomerne rýchlo a pohodovo aj s 15kg batohom na chrbte. Tých 22kg pod zadkom za 2tisícky eur mi príde celkom dobre investovaných.  Nachádzame už aj stopy po medveďovi a vlkoch. Hans je skúsený stopár, takže vidí aj to, čo ja ani náhodou. Pomaly nám dochádzajú baterky v bicykloch. To je zatiaľ asi jediné obmedzenie tohoto dopravného prostriedku. Preto po viac ako 60km v teréne volíme cestu nas5 k autu. Po rovine a dolu kopcom ide tento bicykel ako normálny. Treba len vypnúť všetky tie pomáhatka. Je ťažší, ale to nie je problém. Potrebujeme sa niekde dobiť 🙂

Zubor hrivnatý, POLONINY

Používaný e-bike: KTM MACINA RIDE 292 2019

z požičovne: e-bike raj

na jedno nabitie: viac ako 75km prevažne v teréne (nijako sme ich nešetrili)

na chrbte v batohu f-stop TILOPA

• Nikon F5 + 35mm f/2,8 + 70-200mm f/4
  • karimatka + spacák
  • varič + ešus + voda + jedlo na 3 dni
  • perovka, tričko

útulňa pod Ruským sedlom

moji veľkí kamaráti, ebike s fotobatohmi f stop (Tilopa a Sukha) a Palo Görög

fotenie zubra takmer zo spacáku

s Palom Görögom cestou i necestou

opravovanie defektov. v priebehu pár minút sme chytili naraz na troch bicykloch